KIEDY DO LOGOPEDY ?

Kiedy szukać pomocy specjalisty?

Rozwój mowy dziecka ma fundamentalne znaczenie dla jego rozwoju intelektualnego i społecznego, wpływa bezpośrednio na naukę czytania i pisania.

Dlatego tak ważne jest, aby dziecko z zaburzeniami mowy zostało objęte terapią logopedycznej jak najwcześniej.

Zdarza się, że rodzice bagatelizują problem, twierdząc, że dziecko: „z tego wyrośnie” lub słyszą od lekarza pierwszego kontaktu: „to chłopiec, więc rozwija się wolniej”. To tylko stereotypy!

Jeśli dziecko zacznie mówić później, jego język będzie na niższym poziomie niż u rówieśników. Jedynie wczesna interwencja skraca czas trwania terapii i zwiększa jej efektywność. Brak interwencji logopedycznej sprawia, że wady utrwalają się i są trudne do usunięcia w dorosłym życiu.

Do logopedy należy udać się, gdy:

Niemowlę

  • Nadmiernie się ślini
  • W wieku 6 miesięcy nie gaworzy, nie reaguje na swoje imię.
  • Często ma otwartą buzię, oddycha przez usta.
  • Nie reaguje na dźwięki otoczenia, nie odwraca głowy w kierunku źródła dźwięku.
  • Nie nawiązuje kontaktu wzrokowego.
  • Nie naśladuje prostych gestów typu papa, hura, klaskanie.
  • Nie jest zainteresowane komunikacją.

Dziecko

  • W wieku 15 miesięcy nie mówi prostych słów typu mama, baba, mu, be; wydaje się nie słyszeć lub nie rozumieć prostych poleceń.
  • W wieku 2 lat nie jest zainteresowane mową lub mówi mało, wypowiada zaledwie kilka słów lub dźwięków, nie łączy wyrazów w pierwsze proste zdania; nie dzieli pola wspólnej uwagi z dorosłym; nie buduje prostych dwuwyrazowych zdań, na przykład mama am, tata bum bum.
  • Mając 3 lata nie jest rozumiane przez osoby obce; nie mówi głosek w, f, k, g, 1, ś, ź, ć, dź, eh, j, ł; nie pionizuje języka, to znaczy nie potrafi podnieść go do góry, zamiast l wymawia j; mówi z językiem wsuniętym między zęby.
  • Zastępuje głoski dźwięczne ich bezdźwięcznymi odpowiednikami, na przykład bada-pada, buda-puda.
  • W wieku 4 lat nie potrafi opowiedzieć zdarzenia, bajki oraz nie mówi głosek s,z,c,dz (zamienia je na spalatalizowane odpowiedniki ś, ź, ć, dź).
  • W wieku pięciu lat nie wymawia głosek sz, ż, cz, dź (zamienia je na s,z,c,dz).
  • W wieku 6 lat nie wymawia głoski r.

Do logopedy zgłaszamy się również wtedy, gdy zauważamy jakieś niepokojące nas objawy, na przykład:

  • Regres mowy (dziecko znało już pewne słowa i nagle przestały się one pojawiać).
  • Nagłe zatrzymanie się rozwoju mowy.
  • Jąkanie (powtarzanie sylab, słów, bloki).

Zobacz również:

Jak przygotować się do pierwszej wizyty?

Jak rozwijać mowę dziecka w domu?